Co je spam?


SPAM je nevyžádaná hromadně rozesílaná elektronická pošta. 


Z právního hlediska se jedná o veškerou hromadně rozesílanou komunikaci, ke které neposkytnete předchozí informovaný souhlas. 


Tato sdělení také mohou obsahovat podvodné a zavádějící informace nebo nebezpečný software.


Jak poznáte, že se jedná o SPAM a proč se zpráva ocitne ve složce s nevyžádanou poštou?


Z technického hlediska SPAM zprávy většinou neodpovídají běžným standardům (např. DKIM, SPF, jeví se, že jsou odeslány z jiné domény).


Za SPAM také označujeme všechny zprávy, které chodí do tzv. spamových pastí - tj. do schránek, které se za žádných okolností nemohli dostat do databází s ověřeným a vědomým souhlasem.


Máme také k dispozici aktuální seznamy IP adres, které jsou v mezinárodních seznamech podvodných odesílatelů hromadné pošty. 


SPAM nám také pomáhají identifikovat naši uživatelé, kteří tyto nevyžádané zprávy mohou označit pomocí tlačítka Nahlásit SPAM.


Jak reagovat na SPAM?


Nijak. Nevyžádané zprávy ve složce SPAM neotevírejte ani na ně nijak nereagujte. 


Pokud máte podezření, že se vám nevyžádaná zpráva ocitla v jiné složce, než v té, která je označena jako SPAM, tuto zprávu obratem nahlaste klikem na tlačítko Nahlásit jako SPAM. 


V poli Odesílatel se může objevit Vaše e-mailová adresa - to proto, že do této položky může kdokoli napsat libovolnou adresu, ikdyž zpráva není odeslána z Vaší schránky ani ji nenajdete ve složce Odeslaná pošta.


Výjimečně se může stát, že se do složky SPAM dostane i zpráva, která není nevyžádaná. Typicky se může jednat o automatické výzvy k potvrzení e-mailu při registraci do internetových služeb. Tyto služby vás většinou vyzvou ke kontrole složky se SPAMem. Nemáte-li jistotu, že se jedná o důvěryhodnou zprávu, nikdy na ni nereagujte.



Důležitá informace

Možná jste v poslední době zaznamenali větší objem tzv. spamu, který Vám chodí do e-mailových schránek. Když takový spam přijde, automaticky ho přesuneme do samostatné složky “Spam koš“, takže uživatelé, přihlašující se ke své poštovní schránce přes webové rozhraní, nebo stahující si poštu do svého klienta pomocí protokolu IMAP, s ním ve většině případů vůbec nepřijdou do styku. Pokud ale používáte starší protokol POP3, všechny zprávy se Vám stáhnou do jednoho lokálního inboxu na Vašem počítači a to včetně obsahu složky “Spam koš“.

Protože se v drtivé většině případů jedná o nežádoucí a nebezpečné zprávy, rozhodli jsme se, že v základním nastavení se takové e-maily nebudou přes protokol POP3 automaticky stahovat.

Zároveň s tím prodlužujeme délku mazání obsahu ve Spam koši a to ze současných 10 dnů na 30 dnů a to pro případ, kdy náhodou ve Vaší Spam složce “přistane” e-mail, který by do ní nepatřil. Pro kontrolu Spam složky je nutné se přihlásit pomocí webového rozhraní Centrum/Atlas/Volný.cz, nebo přejít z protokolu POP3 na modernější IMAP.

Pokud Vám takové nastavení nevyhovuje, samozřejmě máte možnost si nastavit stahování všech zpráv a to včetně obsahu Spam koše.

Přihlaste se přes webový prohlížeč do Vaší e-mailové schránky. Klikněte na nastavení, vyberte si záložku “Zabezpečení” a zvolte možnost “ano” pro Stahovat POP3 spamový koš.



Děkujeme.